Bestil specialet ”Når fejl bliver en ressource” gratis her.
Så kan du have en elektronisk version i morgen.
Abstract:
The aim of the thesis is to develop a widely applicable psychological
strategy of intervention based on existing knowledge within the field of Error
Management.
First, the publications of Michael Frese,
James Reason, Robert Helmreich and their respective
colleagues are reviewed. Secondly, general principles for a new strategy are
derived from this research. Finally, core techniques are extracted from present
methods of intervention and integrated to form a new comprehensive method.
The thesis concludes by combining the new general principles, the
extracted techniques, and the comprehensive method of intervention into the
desired strategy. This strategy is argued to make Error Management more readily
available to a wider range of organisations than has been the case with
previous strategies.
Abstract
in English………………………………………………….…………..2
Indledning………………………………………….…………………………..…….3
Introduktion til Error Management
Problemformulering
Afhandlingens opbygning
Første del: Feltet Error
Management ……………………………..10
Afgrænsning af Error Management
Michael Frese definerer Error Management
James Reason bygger Error Management
Robert Helmreich træner Error Management
Forskere uden for Error Management
Opsamling på feltet Error Management
Anden del: Grundprincipper om fejl..…………………………..……32
Hvad er fejl?
Hvad er årsagerne
til fejl?
Hvad er
konsekvenserne af fejl?
Hvordan
nyttiggøres fejl?
Hvori består
psykologien i nyttiggørelse af fejl?
Samling af grundprincipperne
Tredje del: Interventionsmetoder og
teknikker……………….65
Introduktion til
interventionsmetoder og teknikker
Freses Error Management træning
Reasons
rapporteringssystemer
Helmreichs Crew Ressource Management
Teknikker til Error Management intervention
En kombineret Error Management interventionsmetode
Konklusion…………………………………..………………………………..……93
Sammenfatning af
interventionsstrategien
Strategiens muligheder og begrænsninger
Slutnote
Referencer……………………………………………………………..….…….105
Appendikser a-h………………………………………………….……………..110