Hvad er min pointe
i forhold til Error Management?
!
Fejl vil altid ske
!
Årsagerne er som regel mere
komplekse end blot et individ, der er dovent eller inkompetent
!
Konsekvenserne følger ikke af
fejlen som sådan, men af hvor fleksible, gennemskuelige, gennemtænkte og
opmærksomme omgivelserne er.
For at få det
bedste ud af fejl må man:
!
Udvikle en måde at være
sammen på hvor man, uden at tabe ansigt, kan dele fejl med hinanden, samt tage
både individuelt og organisatorisk ansvar for, at de ikke sker igen.
!
Løbende forberede sig på
fejl, og træne sig i en koordineret håndtering af dem.
Begge dele kræver:
!
Interpersonnelle færdigheder
!
Et brud med den forenklede
måde vi vanemæssigt tænker om fejl på
!
En konstruktiv håndtering af
de følelser (ærgrelse, vrede, skyld, hævntørst) og gruppeprocesser (syndebuk
fænomener, indlært hjælpeløshed, kampe om anerkendelse og magt) som fejl
aktiverer.
Dette er opgaver
som organisationspsykologen, bevæbnet med den viden som Error Management har
opbygget, er godt klædt på til at løse.
Hvad består en Error Management intervention af?