Error Management
Organisatorisk arbejde med
udnyttelse af fejl
“Error management culture may be an important, and up to this
point unexplored, element for many if not most companies to gain competitive
advantage”
(Van Dyck, Frese, Sonnentag, 2001)
Jeanette Bøgild Jacobsen
Fejl har dobbelte implikationer. På den ene side, er der ingen tvivl om at
fejl kan have grusomme konsekvenser, som katastroferne med Chernobyl eller
Challenger. På den anden side, vil de fleste også være enige om at fejl giver
en anledning til at lære noget vigtigt. Således er fejl både det stof der kan
lede til opløsningen af en organisation, og det råmateriale den lærende
organisation er skabt af.
Error Management kultur er altafgørende for at skabe en dynamik der kan
reducere negative konsekvenser af fejl (opnå kontrol og kvalitet) og samtidigt
fremme de positive konsekvenser (opnå læring og udvikling).
Jeg har skrevet kandidatafhandling i psykologi om Error
Management:
”Når fejl bliver en ressource, udvikling af en
Error Management strategi til bred organisationspsykologisk anvendelse.”
Læs
afhandlingen her
Eller en kort introduktion her
Eller se et indslag fra Deadline om
fejlrapportering
Jeg er stadig meget interesseret i
konstruktiv organisatorisk anvendelse af fejl, så alle henvendelser er særdeles
velkomne:
Se min
hjemmeside på:
www.ramian.dk
Se min arbejdsplads
på:
www.udviklingskonsulenterne.dk